Terminologie

Istoric InstructoriJuramantGradeKihonDojoTerminologieArticoleNoutati

PARTILE CORPULUI

CAP – Parte intreaga a corpului, capul joaca un rol important in artele martiale, in special ca tinta pentru atemi, deoarece cuprinde numeroase puncte vitale sau puncte slabe. Capul constituie “nivelul superior” al corpului.

  • Fata, obraz: men, kao.
  • Par: kami.
  • Gat: kubi.
  •  Punct naso-frontal: cchoto.
  •  Baza nasului: jinchu.
  •  Fontanela posterioara(varful capului): tendo.
  •  Varful barbiei: kachikake.
  •  Marul lui Adam: hichu.
  •  Ceafa : keichu.
  •  Urechi: mimi.
  •  Apofiza mastoidiana : dokko.
  •  Master (unghiul maxilarului): mikazuki.
  •  Carotida dreapta: murasame.
  •  Carodita stanga: matsukaze.

MAINI – Te(de), shu. In toate luptele corp la corp, mainile joaca un rol foarte important, fie pentru apucarea adversarului, fie pentru a-i plasa o atemi. Iata principalii termeni care se refera la maini:

  •  Articulatia pumnului: tekubi.
  •  Baza palmei: teisho.
  •  Palma: shuwan, shotei.
  •  Dosul palmei: haishu.
  •  Taisul maini(sabia manii): shuto, te-gatana.
  •  Palma si degetele indoite in carlig: kumade.
  •  Taisul manii, degetele indoite: tetsui.
  •  Degete: yubi.
  •  Furca a doua degete: nihon nukite.
  •  Varful unui deget: ippon nukite;
  •  Tais interior (exteriorul degetului mare): washide, keiko.
  •  Exteriorul pumnului(sabia pumnului): suiken sau kento.
  •  Semi-pumn: kira-ken.
  •  Pumn inchis, cu degetul mijlociu proeminent: ippon-ken, nakayubi.
  •  Varf a patru degte intinse: yonhon nukite.
  •  O mana goala: karate
  •  Doua manini: ryo-te, moro-te.

PICIOARE – ashi; keri; souk. In coreeana: tae. In vietnameza: cuoc. In chinza: jiiao. In toate artele martiale, unde lovitura joaca un mare rol, ca de exemplu in karate, se face mult uz de picioare:

  •  Glezna : ashin-kubi;
  •  Lovitura de picior: haisoku (baisoku), ashin-zoku;
  •  Partea de deasupra a piciorului: kori;
  •  Radacina degetelor mari de la picior: so-in.
  •  Calcai: kakato (kagato), ensho;
  •  Talpa piciorului: teisoku, ashiura;
  •  Baza degetului mare de la picior, numita si “mingea piciorului”: koshin, chusoku.
  •  Muchia exterioara a labei piciorului: ashi-gatana, sokuto;
  •  Tendonul lui Ahile: akiresuken;
  •  Degetle picioarelor: tsuma;
  •  Varful degetelor : tsuma-saki.

ORIENTARE SPATIU

SPATIU – In toate artele martiale care opun doi sau mai multi luptatori, notiunea de spatiu este primordial. Fiecare luptator se afla din punct de vedere ideal, intr-o sfera al carei centru este propriul sau hara. Tote punctele din spatiu sunt deci relative la acest centru de gravitate, si sunt numite, dupa normele japoneze

  •  Dreapta: migi
  •  Stanga: hidari
  •  Inainte: mae
  •  Inapoi: ushiro
  •  Partea lateral: yoko; hen
  •  Partea superioara: joseki
  •  Partea inferioara: shimoskei
  •  Mare: o oki
  •  Mic: ko, sho
  •  Nivel: dan
  •  Sus: jo
  •  Mijloc: chu
  •  Jos: ge; shimo
  •  Interior: uchi
  •  Exterior: soto
  •  Unghi: sumi
  •  Opus: ura
  •  Flotant: uki
  •  Deasupra: omote ue kami
  •  Dedesupt: shita; ura
  •  Aproape, inauntru, contra: komi
  •  Indepartat: to
  •  In cerc: kuruma
  •  In semicerc: mawashi
  •  In carlig: kagi; kake
  •  Plat: hira
  •  Oblic: naname.

,,ARMELE” NATURALE

  • Puterea loviturilor data implica o musculatura bine dezvoltata.
  • Concentrarea fortei pentru folosirea ei la maximum.
  • Utilizarea fortei de reactie, care permite o mai mare putere de penetratie si de “sfarmare”, “frangere”.
  • Controlul respiratiei si al centrului de greutate al corpului.
  • Rapiditatea miscarilor si “timing” a atacurilor.

La aceste principii, tehnicienii disciplinei karate au adaugat, pentru a nu ramane in urma celorlalte budo, practicile “spirituale”ale concentrarii si controlarii spiritului, precum si o viziune globala asupra totului inconjurator. Astfel, dezvoltare fizica a practicantului merge mana-n mana cu dezvoltarea lui psihica, dezvoltarea concomitenta prin care se urmareste largirea campului de perceptie a lui karateka. In atacurile (sau contra-atacurile) controlate (intr-atat incat sa nu-l raneasca, in orele de antrenamnet, pe adversar) pot fi folosite toate partile corpului: lovituri circulare sau directe cu mainile, pumnii, coatele, gambele, genunchii si picioarele. Un lung si uneori dificil antrenament este deci necesar pentru a ajunge sa stapanesti o tehnica buna.

ARME

“Armele” utilizate sunt pumnii, mainile deschise, degetele, articulatiile pumnilor, antebratele, coatele, genunchii, picioarele si, in sfarsit, capul. “Armele” cel mai des folosite pentru a da atemi sunt:

PUMNII:

  •  Seiken: lovitura directa data cu articulatiile degetului mijlociu si aratator.
  •  Ura-ken: ca si seiken, dar cu articulatiile primei falange si ale dosului mainii;
  •  Tetsui: in stil “ciocan de fier”, cu dosul pumnului.
  •  Ippon-ken-tsuki: pumn inchis, cu degetul mijlociu usor proeminent, sustinut de degetul mare sprijinit pe falanga unghiala.
  •  Hira-ken: lovitura data cu pumnul pe jumatate inchis, primele falange fiind in prelungirea dosului mainii.

MAINILE

  •  Seiryu-to: lovitura “ca de sabie”, data cu muchia manii, cu degetele intinse;
  •  Haishu: lovitura data cu dosul mainii.
  •  Kumade: in stil “gheara de urs”, cu degetele pe jumatate indoite, pentru atacarea urechilor.
  •  Toho: lovitura data cu “furca” dintre degetul mare si aratator, pentru atacarea laringelui.

DEGETELE

  •  Haito: lovitura data cu partea exterioara a degetului mare si baza aratatorului, mana fiind intinsa.
  •  Bara-te: lovitura cu dosul degetelor.
  •  Ippon-nukite: lovitura directa impunsa, cu aratatorul intins.
  •  Nihon-nukite: lovitura directa impunsa, cu aratatorul si mijlociul deschise “in furca”.
  •  Yonhon-nukite: lovitura directa cu varful celor patru degete intinse.
  •  Keito: lovitura data cu cele patru degete unite cu degetul mare in stil “cioc de vultur”.

 

ANATOMIE CAP, GÂT:

AGO————————————– – Bărbie

HANA———————————— – Nas

ATAMA———————————- – Cap

KAO————————————– – Fata

GAMMEN——————————- – Fata

KUBI————————————- – Gât

KUCHI———————————– – Gură

ME—————————————- – Ochi

MIMI————————————– – Ureche

NODO———————————– – Torsul gâtului

HARA———————————— – Abdomen

HIZO————————————– – Splină (coaste)

KATA———————————— – Umăr

KINTAMA—————————— – Testicule

KOSHI———————————– – sold

MIZO-OCHI—————————- – Plexul solar

MUNE———————————– – Piept

ROKKOSTU————————– – Coastă

SAKOSTU—————————– – Claviculă

SENAKA——————————- – Spate

SHINZO——————————— – Inimă

SOKEI———————————– – Stinghie

EMPI————————————- – Cot

HAISHU——————————– – Dosul palmei

HIJI————————————— – Cot

KANSETSU————————— – Articulatie

KENTOS——————————- – Monturi

KOBUSHI—————————— – Pumn

KOKEN————————— – Partea superioară a încheieturii mîinii

KOTE———————————— – Antebrat (partea superioară)

SHOTEI——————————— – Podul palmei

SHUTO———————————- – Cantul (tăisul) palmei

TE—————————————– – Mână

TEKUBI——————————— – Icheietura mîinii

TOH——————————- – Arc creat între degetul mare si index

UDE————————————– – Brat

WAKI————————————- – Groapa bratului (sub brat)

YUBI————————————– – Deget

 

PICIOARE:

ASHI———————————— – Picior

ASHIKUBI—————————- – Gleznă

ASHIYUBI—————————- – Deget de la picior

CHUSOKU————————– – Perinita piciorului

FUTO-MOM————————- – Coapse

HIZA———————————— – Genunchi

KAHANSHIN———————— – Partea inferioară a corpului

KANSETSU————————- – Articulatie

SUNE———————————- – Tibie

TSUMASAKI———————— – Vârful degetelor de la picioare

 

ARMELE CORPULUI, BRAŢELE:

Empi———————————— – Cot

Haisho——————————— – Dosul mâinii

Hiji————————————— – Cot

Hiraken——————————– – Lat de pumn

Hitosashiyubi———————– – Degetul arătător

Ippon-Ken———————— – Lovitură cu incheietura degetului mare

Ippon Nukite———————— – Lovitură cu un singur deget

Keiko———————————– – Mână cioc de găină

Kobushi——————————- – Pumn

Koken————————— – Partea superioară a încheierurii mâinii

Kote————————————- – Antebrat

Nakayubi—————————— – Degetul mijlociu

Nihon-nukite———————— – Două degete

Nukite———————————- – Degetele mâinii

Seiken——————————— – Partea din fată a pumnului

Shotei———————————-Podul palmei

Shuto———————————- – Cantul palmei

Tettsui——————————— – Pumn cu partea de jos

Toho———————————– – Mână vârful sabiei

Uraken——————————– – Dosul pumnului

 

PICIORUL ŞI LABA PICIORULUI:

Chusoku—————————– – Perinita labei piciorului

Haisoku——————————- – Bolta labei piciorului

Hiza———————————— – Genunchi

Kakato——————————– – Călcâi

Sokuto——————————– – Cantul labei piciorului

Sune———————————– – Tibie

Teisoku——————————- – Arcada piciorului

 

TERMINOLOGIA COMPETIŢIEI:

Aka————————————– – Rosu

Aka no kachi———————— – Victoria rosului

Awasete ippon——————— – A arăta totalul ipponului

Chui——————————– – Avertisment pentru tehnică ilegală

Encho-sen————————— – Prelungirea luptei

Fukushin—————————– – Arbitru de colst

Genten——————————— – Punct în minus pentru fault

Hajime——————————— – Start

Hansoku Chűi———————- – Avertisment oficial

Hansoku Make——————— – Pierdut prin descalificare

Hantei———————————- – Decizia arbitrului

Hantei Onegaishimasu——————— – Decizia arbitrului vă rog

Hata———————————— – Steag

Ippon———————————- – Punct întreg

Jo-gai——————————— – În afara suprafetei de luptă

Jo-nai——————————– – În interiorul suprafetei de luptă

Jun——————— – Concurent care împarte locul I cu învingătorul

Kachi——————————— – Victorie

Ni-in———————————– – Locul doi

Sekai Taikai———————— – Campionatele internationale

Shiai———————————- – Competitie

Shiai-jo——————————- – Suprafata de luptă

Shik-kaku————————— – Descalificare

Shinpan(-in)———————– – Arbitru

Shiro———————————- – Alb

Shiro no kachi——————– – Victoriea albului

Shushin—————————– – Arbitru de centru

Tameshiwari———————– – Spargerea scândurilor

Waza-ari—————————– – Jumătate de punct

Yame———————————-Stop – Stop

Yusei kachi————————- – Câstig prin superioritate

Yusho——————————– – Locul I

Zenkoku Taikai——————- – Campionatele nationale

Zoko———————————- – Continuarea luptei

 

DIRECŢII GENERALE:

AGE / KEAGE——————– – Ridicare

CHUDAN————————– – Nivelul mijlociu

ENKEI——————————CIRCULAR – Circular

GEDAN—————————– – Nivelul inferior

GYAKU—————————– – Revers

JODAN—————————– – Nivelul superior

JUJI———————————Încrucisat

JUN——————————— – La nivelul umărului

MAWASHI———————— – Circular , rotund

MOROTE————————– – Ambele mâini

NANAME————————– – În diagonală

OI————————————- – Partea avansată

OROSHI————————— – Descendent

SAYU——————————- – Stânga si dreapta

SHOMEN————————– – Înspre inainte

SOTO——————————- – În afară

TOBI——————————– – A sări

UCHI——————————– – În interior

YOKO——————————- – Lateral

MAE———————————- – În fată

USHIRO—————————- – Spate

MIGI———————————- – Dreapta

HIDARI—————————— – Stânga

MIGI-MAE————————– – Dreapta fată

MIGI-USHIRO——————– – Dreapta spate

HIDARI-MAE——————– – Stânga fată

HIDARI-USHIRO—————- – Stânga spate

NANAME————————– – În diagonală

 

NIVELE:

CHUDAN————————– – Nivelul mijlociu , regiunea trunchiului

GEDAN—————— – Nivelul inferior , regiunea stinghiei si mai jos

JODAN——————————- – Nivelul superior, regiunea gâtului si mai sus

 

TERMINOLOGIE GENERALĂ, LA SFÂRSITUL ANTRENAMENTULUI:

SEIZA-SHITE——————– – A se aseza în genunchi (începând cu centurile mari)

DOJO KUN———————– – Jurământul antrenamentului

SHINDEN NI REI————— – Salutul spiritului

MOKUSO————————– – Meditatie cu ochii închisi

MOKUSO-YAME—————- – Deschiderea ochilor si terminarea meditatiei

KANCHO-NI-REI—————- – Salutul pentru kancho

SHIHAN/SENSEI NI ARIGATO GOSAI MASHITA—– – Salutul pentru profesor

SEMPAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA———— – Salutul pentru instructor

OTOGAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA———— – Salutul între colegi

TATE-KUDASAE————— – A se ridica în picioare

TERMINOLOGIA ANTRENAMENTULUI:

ASHI O FUITE——————– – Scuturati picioarele

CHIKARA IRETE—————– – Cu putere

FUITE——————————– – A scutura mâinile sau picioarele

FUMIKONDE———————- – A se misca de-a lungul podelei

GEIKO HAJIME—————— – Începerea antrenamentului

HAJIME—————————– – Start, începeti

HANTAI—————————– – Partea opusă (schimb)

IBUKI——————————– – Respiratie energică

IDO-KIHON———————— – Miscările de bază

IDO-GEIKO———————— – Miscările esentiale

KAITEN—————————– – Învâtire, intoarcere

KAMAETE————————- – În gardă

KIAI———————————– – Strigătul de început

KIAI IRITE————————– – Strigătul de lupta

KIHON—————————— – Esentialul (baza)

KIHON-GEIKO——————- – Tehnicile de bază

KIME——————————— – Lovitură concentrată

KUMITE—————————- – A lupta

IPPON KUMITE—————– – Un singur atac

JIYU KUMITE——————– – Lupte libere

JISSEN KUMITE—————- – Lupte full contact

MAWATTE————————- – Întoarcere

NAORE—————————— – Revenire la pozitia initială

NOGARE————————— – Metoda de respiratie

OSU!———————— – Înteleg; respectul si aprecierea celorlalti

OSU! YOROSHIKU ONEGAI SHIMASU——- – A cere altuia să-ti fie partener

OSU! ARIGATO GOSAI MASHITA—– – Multumeste-i partenerului pentru că a lucrat cu tine

OTAGAI—————————- – Coleg

REI———————————– – Salut

SAHARI—————————- – Mergând înapoi

SEIZA——————————- – Pozitia în genunchi

SHITSUREI SHIMASU—————— – Scuze pentru întârziere

TATE——————————– – În picioare

TO O FUITE———————– – Scuturarea bratelor

URA——————————– – Înapoi

YAKUSOKU KUMITE——— – Lupte pre-aranjate

YAME——————————- – Stop

YASUME————————— – Relaxare

YOI———————————– – Gata (pozitie intermediară)

YUK-KURI————————- – Încet

 

NUMERELE SI SISTEMUL NUMERELOR:

Japonezii posedă două sisteme de numere , unul care este din origini iar altul chinez. Numerele japoneze sunt folosite în chestiuni privind vârsta si când se discută despre cantităti de obiecte; numerele chinezesti se folosesc pentru măsuri, bani si distante.

Chinez, Japonez

1 = hitotsu, hito-1 = ichi

2 = futatsu, futa-2 = ni

3 = mittsu, mi-3 = san

4 = yotsu, yon yo-4 = shi*

5 = itsutu, itsu-5 = go

6 = muttsu, mu-6 = roku

7 = nanatsu, nana-7 = shichi

8 = yattsu, ya-8 = hachi

9 = kokonotsu, kokono9 = ku

10= to, to-10 = ju

11 = ju-ichi

12 = ju-ni

20 = niju

30 = sanju

40 = yonju

50 = goju

60 = rokuju

70 = nanaju

80 = hachiju

90 =kyuju

100 = hyaku

1000 = sen

10000 = man

HYAKU-HACHIJU-DO—————- – 180 de grade

KYUJU-DO——————————– – 90 de grade

YONJUGO-DO————————— – 45 de grade

KAI —————————————— – de atâtea ori

IK-KAI————————————— – o dată

NIKAI—————————————- – de două ori

SANKAI———————————— – de trei ori

YONKAI———————————— – de patru ori

GOKAI————————————– – de cinci ori

ROK-KAI———————————– – de sase ori

NANAKAI———————————- – de sapte ori

HAK-KAI———————————– – de opt ori

KYU-KAI———————————– – de nouă ori

JUK-KAI———————————– – de zece ori

GOJUK-KAI——————————- – de 50 de ori

HYAK-KAI——————————– – de 100 de ori

Waza———————————– – Tehnici

Barai—————————————- – A para

Chokuzuki——————————- – Lovitură de pumn directă

Enkei————————————— – Circular

Geri—————————————– – Lovitură cu piciorul

Gyaku————————————- – Opus

Juji—————————————– – Încrucisat

Kake————————————— – A prinde sub formă de cârlig

Kekomi———————————– – Lovitură prin împingere

Geri-Waza——————————- – Tehnici de lovire cu piciorul

Morote———————————— – Cu ambele brate

Nage————————————— – Aruncare

Oi——————————————– – Partea avansată

Taoshiwaza———————————- – Tehnică de doborâre

Tobi—————————————- – Săritură

Tobi Geri——————————— – Lovitură data prin săritură

Tsuki————————————— – Lovitură cu pumnul

Uke—————————————– – Blocaj

Uke waza———————————– – Tehnici de blocare

Waza————————————— – Tehnică

 

TEHNICI DE BAZĂ

SEIKEN————————————– – Pumn frontal

TSUKI—————————————- – Lovitura cu pumnul

Seiken Chudan Tsuki—————— – Lovitură de pumn la nivel mediu

Seiken Jodan Tsuki——————– – Lovitură de pumn la nivel superior

Seiken Ago Uchi————————- – Lovitură de pumn la bărbie

Seiken Mawashi Uchi—————— – Lovitură circulară de pumn

URAKEN———————————— – Lovitură cu dosul pumnului

Uraken Shomen Uchi—————— – Lovitură spre fată cu dosul pumnului

Uraken Sayu Uchi———————– – Lovitură înspre lateral cu dosul pumnului

Uraken Hizo Uchi———————— – Lovitură la coaste cu dosul pumnului

Uraken Mawashi Uchi———————– – Lovitură circulară în spatele capului

HIJI——————————————- – Cot

Jodan Hiji Ate—————————- – Lovitură cot spre cap

Chudan Hiji Ate————————- – Lovitură de cot spre partea de mijloc

Hiji Age Uchi—————————– – Lovitură ascendentă cu cotul

Hiji Oroshi Uchi————————- – Lovitură descendenă cu cotul

UKE——————————————- – Blocare

Jodan Uke——————————— – Blocaj ascendent la nivel superior

Chudan Uchi Uke———————– – Blocaj dinspre interior spre exterior la nivel mediu

Chudan Soto Uke———————– – Blocaj dinspre exterior spre interior la nivel mediu

Gedan Barai——————————– – Parare descendentă la nivel inferior

Chudan Uchi Uke Gedan Barai—- – Blocaj simultan interior si parare descendentă

SHUTO—————————————- – Cantul palmei

Shuto Gammen Uchi——————– – Lovitură laterala cu cantul palmei la cap

Shuto Sakotsu Uchi——————— – Lovitură de sus în jos cu cantul palmei la claviculă

Shuto Sakotsu Uchikomi————- – Lovitura cu cantul palmei la claviculă

Shuto Hizo Uchi————————– – Lovitură cu cantul palmei la splină

Shuto Uchi Uchi————————– – Lovitură spre interior cu cantul palmei la gât

GERI(KERI)——————————— Lovitură cu piciorul

Uchi Mawashi Geri——————— -Lovitură crescândă din interior cu piciorul

Soto Mawashi Geri———————- Lovitură crescândă din exterior cu piciorul

Mea Keage Geri————————– – Lovitură ascendentă frontală

Hiza Geri———————————— – Lovitură cu genunchiul

Kin Geri————————————- – Lovitură cu laba piciorului la nivelul testiculelor

Mea Geri————————————- Lovitură frontală

Mawashi Geri—————————– – Lovitură circulara

Yoko Keage Geri———————— – Lovitură laterală ascendentă

Yoko Geri———————————- – Lovitură laterală

Kansetsu Geri————————— – Lovitură la articulatia genunchiului

Ushiro Geri————————————- – Lovitură cu piciorul în spate