PARTILE CORPULUI
CAP – Parte intreaga a corpului, capul joaca un rol important in artele martiale, in special ca tinta pentru atemi, deoarece cuprinde numeroase puncte vitale sau puncte slabe. Capul constituie “nivelul superior” al corpului.
- Fata, obraz: men, kao.
- Par: kami.
- Gat: kubi.
- Punct naso-frontal: cchoto.
- Baza nasului: jinchu.
- Fontanela posterioara(varful capului): tendo.
- Varful barbiei: kachikake.
- Marul lui Adam: hichu.
- Ceafa : keichu.
- Urechi: mimi.
- Apofiza mastoidiana : dokko.
- Master (unghiul maxilarului): mikazuki.
- Carotida dreapta: murasame.
- Carodita stanga: matsukaze.
MAINI – Te(de), shu. In toate luptele corp la corp, mainile joaca un rol foarte important, fie pentru apucarea adversarului, fie pentru a-i plasa o atemi. Iata principalii termeni care se refera la maini:
- Articulatia pumnului: tekubi.
- Baza palmei: teisho.
- Palma: shuwan, shotei.
- Dosul palmei: haishu.
- Taisul maini(sabia manii): shuto, te-gatana.
- Palma si degetele indoite in carlig: kumade.
- Taisul manii, degetele indoite: tetsui.
- Degete: yubi.
- Furca a doua degete: nihon nukite.
- Varful unui deget: ippon nukite;
- Tais interior (exteriorul degetului mare): washide, keiko.
- Exteriorul pumnului(sabia pumnului): suiken sau kento.
- Semi-pumn: kira-ken.
- Pumn inchis, cu degetul mijlociu proeminent: ippon-ken, nakayubi.
- Varf a patru degte intinse: yonhon nukite.
- O mana goala: karate
- Doua manini: ryo-te, moro-te.
PICIOARE – ashi; keri; souk. In coreeana: tae. In vietnameza: cuoc. In chinza: jiiao. In toate artele martiale, unde lovitura joaca un mare rol, ca de exemplu in karate, se face mult uz de picioare:
- Glezna : ashin-kubi;
- Lovitura de picior: haisoku (baisoku), ashin-zoku;
- Partea de deasupra a piciorului: kori;
- Radacina degetelor mari de la picior: so-in.
- Calcai: kakato (kagato), ensho;
- Talpa piciorului: teisoku, ashiura;
- Baza degetului mare de la picior, numita si “mingea piciorului”: koshin, chusoku.
- Muchia exterioara a labei piciorului: ashi-gatana, sokuto;
- Tendonul lui Ahile: akiresuken;
- Degetle picioarelor: tsuma;
- Varful degetelor : tsuma-saki.
ORIENTARE SPATIU
SPATIU – In toate artele martiale care opun doi sau mai multi luptatori, notiunea de spatiu este primordial. Fiecare luptator se afla din punct de vedere ideal, intr-o sfera al carei centru este propriul sau hara. Tote punctele din spatiu sunt deci relative la acest centru de gravitate, si sunt numite, dupa normele japoneze
- Dreapta: migi
- Stanga: hidari
- Inainte: mae
- Inapoi: ushiro
- Partea lateral: yoko; hen
- Partea superioara: joseki
- Partea inferioara: shimoskei
- Mare: o oki
- Mic: ko, sho
- Nivel: dan
- Sus: jo
- Mijloc: chu
- Jos: ge; shimo
- Interior: uchi
- Exterior: soto
- Unghi: sumi
- Opus: ura
- Flotant: uki
- Deasupra: omote ue kami
- Dedesupt: shita; ura
- Aproape, inauntru, contra: komi
- Indepartat: to
- In cerc: kuruma
- In semicerc: mawashi
- In carlig: kagi; kake
- Plat: hira
- Oblic: naname.
,,ARMELE” NATURALE
- Puterea loviturilor data implica o musculatura bine dezvoltata.
- Concentrarea fortei pentru folosirea ei la maximum.
- Utilizarea fortei de reactie, care permite o mai mare putere de penetratie si de “sfarmare”, “frangere”.
- Controlul respiratiei si al centrului de greutate al corpului.
- Rapiditatea miscarilor si “timing” a atacurilor.
La aceste principii, tehnicienii disciplinei karate au adaugat, pentru a nu ramane in urma celorlalte budo, practicile “spirituale”ale concentrarii si controlarii spiritului, precum si o viziune globala asupra totului inconjurator. Astfel, dezvoltare fizica a practicantului merge mana-n mana cu dezvoltarea lui psihica, dezvoltarea concomitenta prin care se urmareste largirea campului de perceptie a lui karateka. In atacurile (sau contra-atacurile) controlate (intr-atat incat sa nu-l raneasca, in orele de antrenamnet, pe adversar) pot fi folosite toate partile corpului: lovituri circulare sau directe cu mainile, pumnii, coatele, gambele, genunchii si picioarele. Un lung si uneori dificil antrenament este deci necesar pentru a ajunge sa stapanesti o tehnica buna.
ARME
“Armele” utilizate sunt pumnii, mainile deschise, degetele, articulatiile pumnilor, antebratele, coatele, genunchii, picioarele si, in sfarsit, capul. “Armele” cel mai des folosite pentru a da atemi sunt:
PUMNII:
- Seiken: lovitura directa data cu articulatiile degetului mijlociu si aratator.
- Ura-ken: ca si seiken, dar cu articulatiile primei falange si ale dosului mainii;
- Tetsui: in stil “ciocan de fier”, cu dosul pumnului.
- Ippon-ken-tsuki: pumn inchis, cu degetul mijlociu usor proeminent, sustinut de degetul mare sprijinit pe falanga unghiala.
- Hira-ken: lovitura data cu pumnul pe jumatate inchis, primele falange fiind in prelungirea dosului mainii.
MAINILE
- Seiryu-to: lovitura “ca de sabie”, data cu muchia manii, cu degetele intinse;
- Haishu: lovitura data cu dosul mainii.
- Kumade: in stil “gheara de urs”, cu degetele pe jumatate indoite, pentru atacarea urechilor.
- Toho: lovitura data cu “furca” dintre degetul mare si aratator, pentru atacarea laringelui.
DEGETELE
- Haito: lovitura data cu partea exterioara a degetului mare si baza aratatorului, mana fiind intinsa.
- Bara-te: lovitura cu dosul degetelor.
- Ippon-nukite: lovitura directa impunsa, cu aratatorul intins.
- Nihon-nukite: lovitura directa impunsa, cu aratatorul si mijlociul deschise “in furca”.
- Yonhon-nukite: lovitura directa cu varful celor patru degete intinse.
- Keito: lovitura data cu cele patru degete unite cu degetul mare in stil “cioc de vultur”.
ANATOMIE CAP, GÂT:
AGO––––––––––––– – Bărbie
HANA–––––––––––– – Nas
ATAMA–––––––––––- – Cap
KAO––––––––––––– – Fata
GAMMEN––––––––––- – Fata
KUBI––––––––––––- – Gât
KUCHI–––––––––––– – Gură
ME–––––––––––––- – Ochi
MIMI––––––––––––– – Ureche
NODO–––––––––––– – Torsul gâtului
HARA–––––––––––– – Abdomen
HIZO––––––––––––– – Splină (coaste)
KATA–––––––––––– – Umăr
KINTAMA–––––––––– – Testicule
KOSHI–––––––––––– – sold
MIZO-OCHI–––––––––- – Plexul solar
MUNE–––––––––––– – Piept
ROKKOSTU––––––––– – Coastă
SAKOSTU–––––––––– – Claviculă
SENAKA––––––––––- – Spate
SHINZO––––––––––– – Inimă
SOKEI–––––––––––– – Stinghie
EMPI––––––––––––- – Cot
HAISHU––––––––––– – Dosul palmei
HIJI––––––––––––– – Cot
KANSETSU––––––––– – Articulatie
KENTOS––––––––––- – Monturi
KOBUSHI–––––––––– – Pumn
KOKEN––––––––– – Partea superioară a încheieturii mîinii
KOTE–––––––––––– – Antebrat (partea superioară)
SHOTEI––––––––––– – Podul palmei
SHUTO–––––––––––- – Cantul (tăisul) palmei
TE–––––––––––––– – Mână
TEKUBI––––––––––– – Icheietura mîinii
TOH––––––––––- – Arc creat între degetul mare si index
UDE––––––––––––– – Brat
WAKI––––––––––––- – Groapa bratului (sub brat)
YUBI––––––––––––– – Deget
PICIOARE:
ASHI–––––––––––– – Picior
ASHIKUBI–––––––––- – Gleznă
ASHIYUBI–––––––––- – Deget de la picior
CHUSOKU––––––––– – Perinita piciorului
FUTO-MOM––––––––- – Coapse
HIZA–––––––––––– – Genunchi
KAHANSHIN–––––––– – Partea inferioară a corpului
KANSETSU––––––––- – Articulatie
SUNE–––––––––––- – Tibie
TSUMASAKI–––––––– – Vârful degetelor de la picioare
ARMELE CORPULUI, BRAŢELE:
Empi–––––––––––– – Cot
Haisho––––––––––– – Dosul mâinii
Hiji––––––––––––– – Cot
Hiraken––––––––––– – Lat de pumn
Hitosashiyubi–––––––– – Degetul arătător
Ippon-Ken–––––––– – Lovitură cu incheietura degetului mare
Ippon Nukite–––––––– – Lovitură cu un singur deget
Keiko–––––––––––– – Mână cioc de găină
Kobushi––––––––––- – Pumn
Koken––––––––– – Partea superioară a încheierurii mâinii
Kote––––––––––––- – Antebrat
Nakayubi–––––––––– – Degetul mijlociu
Nihon-nukite–––––––– – Două degete
Nukite–––––––––––- – Degetele mâinii
Seiken––––––––––– – Partea din fată a pumnului
Shotei–––––––––––-Podul palmei
Shuto–––––––––––- – Cantul palmei
Tettsui––––––––––– – Pumn cu partea de jos
Toho–––––––––––– – Mână vârful sabiei
Uraken––––––––––– – Dosul pumnului
PICIORUL ŞI LABA PICIORULUI:
Chusoku–––––––––– – Perinita labei piciorului
Haisoku––––––––––- – Bolta labei piciorului
Hiza–––––––––––– – Genunchi
Kakato––––––––––– – Călcâi
Sokuto––––––––––– – Cantul labei piciorului
Sune–––––––––––– – Tibie
Teisoku––––––––––- – Arcada piciorului
TERMINOLOGIA COMPETIŢIEI:
Aka––––––––––––– – Rosu
Aka no kachi–––––––– – Victoria rosului
Awasete ippon––––––– – A arăta totalul ipponului
Chui––––––––––– – Avertisment pentru tehnică ilegală
Encho-sen––––––––– – Prelungirea luptei
Fukushin–––––––––– – Arbitru de colst
Genten––––––––––– – Punct în minus pentru fault
Hajime––––––––––– – Start
Hansoku Chűi–––––––- – Avertisment oficial
Hansoku Make––––––– – Pierdut prin descalificare
Hantei–––––––––––- – Decizia arbitrului
Hantei Onegaishimasu––––––– – Decizia arbitrului vă rog
Hata–––––––––––– – Steag
Ippon–––––––––––- – Punct întreg
Jo-gai––––––––––– – În afara suprafetei de luptă
Jo-nai––––––––––– – În interiorul suprafetei de luptă
Jun––––––– – Concurent care împarte locul I cu învingătorul
Kachi––––––––––– – Victorie
Ni-in–––––––––––– – Locul doi
Sekai Taikai–––––––– – Campionatele internationale
Shiai–––––––––––- – Competitie
Shiai-jo––––––––––- – Suprafata de luptă
Shik-kaku––––––––– – Descalificare
Shinpan(-in)–––––––– – Arbitru
Shiro–––––––––––- – Alb
Shiro no kachi––––––– – Victoriea albului
Shushin–––––––––– – Arbitru de centru
Tameshiwari–––––––– – Spargerea scândurilor
Waza-ari–––––––––– – Jumătate de punct
Yame–––––––––––-Stop – Stop
Yusei kachi––––––––- – Câstig prin superioritate
Yusho––––––––––– – Locul I
Zenkoku Taikai––––––- – Campionatele nationale
Zoko–––––––––––- – Continuarea luptei
DIRECŢII GENERALE:
AGE / KEAGE––––––– – Ridicare
CHUDAN––––––––– – Nivelul mijlociu
ENKEI––––––––––CIRCULAR – Circular
GEDAN–––––––––– – Nivelul inferior
GYAKU–––––––––– – Revers
JODAN–––––––––– – Nivelul superior
JUJI–––––––––––Încrucisat
JUN––––––––––– – La nivelul umărului
MAWASHI–––––––– – Circular , rotund
MOROTE––––––––– – Ambele mâini
NANAME––––––––– – În diagonală
OI––––––––––––- – Partea avansată
OROSHI––––––––– – Descendent
SAYU––––––––––- – Stânga si dreapta
SHOMEN––––––––– – Înspre inainte
SOTO––––––––––- – În afară
TOBI––––––––––– – A sări
UCHI––––––––––– – În interior
YOKO––––––––––- – Lateral
MAE–––––––––––- – În fată
USHIRO–––––––––- – Spate
MIGI–––––––––––- – Dreapta
HIDARI–––––––––– – Stânga
MIGI-MAE––––––––– – Dreapta fată
MIGI-USHIRO––––––– – Dreapta spate
HIDARI-MAE––––––– – Stânga fată
HIDARI-USHIRO–––––- – Stânga spate
NANAME––––––––– – În diagonală
NIVELE:
CHUDAN––––––––– – Nivelul mijlociu , regiunea trunchiului
GEDAN–––––– – Nivelul inferior , regiunea stinghiei si mai jos
JODAN––––––––––- – Nivelul superior, regiunea gâtului si mai sus
TERMINOLOGIE GENERALĂ, LA SFÂRSITUL ANTRENAMENTULUI:
SEIZA-SHITE––––––– – A se aseza în genunchi (începând cu centurile mari)
DOJO KUN–––––––– – Jurământul antrenamentului
SHINDEN NI REI––––– – Salutul spiritului
MOKUSO––––––––– – Meditatie cu ochii închisi
MOKUSO-YAME–––––- – Deschiderea ochilor si terminarea meditatiei
KANCHO-NI-REI–––––- – Salutul pentru kancho
SHIHAN/SENSEI NI ARIGATO GOSAI MASHITA–– – Salutul pentru profesor
SEMPAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA–––– – Salutul pentru instructor
OTOGAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA–––– – Salutul între colegi
TATE-KUDASAE––––– – A se ridica în picioare
TERMINOLOGIA ANTRENAMENTULUI:
ASHI O FUITE––––––– – Scuturati picioarele
CHIKARA IRETE–––––– – Cu putere
FUITE––––––––––– – A scutura mâinile sau picioarele
FUMIKONDE–––––––- – A se misca de-a lungul podelei
GEIKO HAJIME–––––– – Începerea antrenamentului
HAJIME–––––––––– – Start, începeti
HANTAI–––––––––– – Partea opusă (schimb)
IBUKI––––––––––– – Respiratie energică
IDO-KIHON–––––––– – Miscările de bază
IDO-GEIKO–––––––– – Miscările esentiale
KAITEN–––––––––– – Învâtire, intoarcere
KAMAETE––––––––- – În gardă
KIAI–––––––––––– – Strigătul de început
KIAI IRITE––––––––– – Strigătul de lupta
KIHON–––––––––– – Esentialul (baza)
KIHON-GEIKO––––––- – Tehnicile de bază
KIME––––––––––– – Lovitură concentrată
KUMITE–––––––––- – A lupta
IPPON KUMITE–––––– – Un singur atac
JIYU KUMITE––––––– – Lupte libere
JISSEN KUMITE–––––- – Lupte full contact
MAWATTE––––––––- – Întoarcere
NAORE–––––––––– – Revenire la pozitia initială
NOGARE––––––––– – Metoda de respiratie
OSU!–––––––– – Înteleg; respectul si aprecierea celorlalti
OSU! YOROSHIKU ONEGAI SHIMASU––- – A cere altuia să-ti fie partener
OSU! ARIGATO GOSAI MASHITA–– – Multumeste-i partenerului pentru că a lucrat cu tine
OTAGAI–––––––––- – Coleg
REI–––––––––––– – Salut
SAHARI–––––––––- – Mergând înapoi
SEIZA––––––––––- – Pozitia în genunchi
SHITSUREI SHIMASU–––––– – Scuze pentru întârziere
TATE––––––––––– – În picioare
TO O FUITE–––––––– – Scuturarea bratelor
URA––––––––––– – Înapoi
YAKUSOKU KUMITE––– – Lupte pre-aranjate
YAME––––––––––- – Stop
YASUME––––––––– – Relaxare
YOI–––––––––––– – Gata (pozitie intermediară)
YUK-KURI––––––––- – Încet
NUMERELE SI SISTEMUL NUMERELOR:
Japonezii posedă două sisteme de numere , unul care este din origini iar altul chinez. Numerele japoneze sunt folosite în chestiuni privind vârsta si când se discută despre cantităti de obiecte; numerele chinezesti se folosesc pentru măsuri, bani si distante.
Chinez, Japonez
1 = hitotsu, hito-1 = ichi
2 = futatsu, futa-2 = ni
3 = mittsu, mi-3 = san
4 = yotsu, yon yo-4 = shi*
5 = itsutu, itsu-5 = go
6 = muttsu, mu-6 = roku
7 = nanatsu, nana-7 = shichi
8 = yattsu, ya-8 = hachi
9 = kokonotsu, kokono9 = ku
10= to, to-10 = ju
11 = ju-ichi
12 = ju-ni
20 = niju
30 = sanju
40 = yonju
50 = goju
60 = rokuju
70 = nanaju
80 = hachiju
90 =kyuju
100 = hyaku
1000 = sen
10000 = man
HYAKU-HACHIJU-DO–––––- – 180 de grade
KYUJU-DO––––––––––– – 90 de grade
YONJUGO-DO––––––––– – 45 de grade
KAI –––––––––––––– – de atâtea ori
IK-KAI––––––––––––– – o dată
NIKAI–––––––––––––- – de două ori
SANKAI–––––––––––– – de trei ori
YONKAI–––––––––––– – de patru ori
GOKAI––––––––––––– – de cinci ori
ROK-KAI–––––––––––– – de sase ori
NANAKAI–––––––––––- – de sapte ori
HAK-KAI–––––––––––– – de opt ori
KYU-KAI–––––––––––– – de nouă ori
JUK-KAI–––––––––––– – de zece ori
GOJUK-KAI––––––––––- – de 50 de ori
HYAK-KAI––––––––––– – de 100 de ori
Waza–––––––––––– – Tehnici
Barai–––––––––––––- – A para
Chokuzuki––––––––––- – Lovitură de pumn directă
Enkei––––––––––––– – Circular
Geri–––––––––––––– – Lovitură cu piciorul
Gyaku––––––––––––- – Opus
Juji–––––––––––––– – Încrucisat
Kake––––––––––––– – A prinde sub formă de cârlig
Kekomi–––––––––––– – Lovitură prin împingere
Geri-Waza––––––––––- – Tehnici de lovire cu piciorul
Morote–––––––––––– – Cu ambele brate
Nage––––––––––––– – Aruncare
Oi––––––––––––––– – Partea avansată
Taoshiwaza–––––––––––- – Tehnică de doborâre
Tobi–––––––––––––- – Săritură
Tobi Geri––––––––––– – Lovitură data prin săritură
Tsuki––––––––––––– – Lovitură cu pumnul
Uke–––––––––––––– – Blocaj
Uke waza–––––––––––– – Tehnici de blocare
Waza––––––––––––– – Tehnică
TEHNICI DE BAZĂ
SEIKEN––––––––––––– – Pumn frontal
TSUKI–––––––––––––- – Lovitura cu pumnul
Seiken Chudan Tsuki–––––– – Lovitură de pumn la nivel mediu
Seiken Jodan Tsuki––––––– – Lovitură de pumn la nivel superior
Seiken Ago Uchi––––––––- – Lovitură de pumn la bărbie
Seiken Mawashi Uchi–––––– – Lovitură circulară de pumn
URAKEN–––––––––––– – Lovitură cu dosul pumnului
Uraken Shomen Uchi–––––– – Lovitură spre fată cu dosul pumnului
Uraken Sayu Uchi–––––––– – Lovitură înspre lateral cu dosul pumnului
Uraken Hizo Uchi–––––––– – Lovitură la coaste cu dosul pumnului
Uraken Mawashi Uchi–––––––– – Lovitură circulară în spatele capului
HIJI––––––––––––––- – Cot
Jodan Hiji Ate–––––––––- – Lovitură cot spre cap
Chudan Hiji Ate––––––––- – Lovitură de cot spre partea de mijloc
Hiji Age Uchi–––––––––– – Lovitură ascendentă cu cotul
Hiji Oroshi Uchi––––––––- – Lovitură descendenă cu cotul
UKE––––––––––––––- – Blocare
Jodan Uke––––––––––– – Blocaj ascendent la nivel superior
Chudan Uchi Uke–––––––– – Blocaj dinspre interior spre exterior la nivel mediu
Chudan Soto Uke–––––––– – Blocaj dinspre exterior spre interior la nivel mediu
Gedan Barai––––––––––– – Parare descendentă la nivel inferior
Chudan Uchi Uke Gedan Barai–- – Blocaj simultan interior si parare descendentă
SHUTO–––––––––––––- – Cantul palmei
Shuto Gammen Uchi––––––– – Lovitură laterala cu cantul palmei la cap
Shuto Sakotsu Uchi––––––– – Lovitură de sus în jos cu cantul palmei la claviculă
Shuto Sakotsu Uchikomi––––- – Lovitura cu cantul palmei la claviculă
Shuto Hizo Uchi––––––––– – Lovitură cu cantul palmei la splină
Shuto Uchi Uchi––––––––– – Lovitură spre interior cu cantul palmei la gât
GERI(KERI)––––––––––– Lovitură cu piciorul
Uchi Mawashi Geri––––––– -Lovitură crescândă din interior cu piciorul
Soto Mawashi Geri–––––––- Lovitură crescândă din exterior cu piciorul
Mea Keage Geri––––––––– – Lovitură ascendentă frontală
Hiza Geri–––––––––––– – Lovitură cu genunchiul
Kin Geri––––––––––––- – Lovitură cu laba piciorului la nivelul testiculelor
Mea Geri––––––––––––- Lovitură frontală
Mawashi Geri–––––––––– – Lovitură circulara
Yoko Keage Geri–––––––– – Lovitură laterală ascendentă
Yoko Geri–––––––––––- – Lovitură laterală
Kansetsu Geri––––––––– – Lovitură la articulatia genunchiului
Ushiro Geri––––––––––––- – Lovitură cu piciorul în spate